Print Friendly | Text size: Decrease font Default font Increase font
 

Prelude to Lingnan Arts Festival 2014
Kunqu Opera: Xu Pipa - Hong Kong premiere
(with Chinese and English surtitles)

嶺南大學藝術節2014 前奏
崑劇《續琵琶》 香港首演
(設中英文字幕)

日期: 2014年1月20日 (星期一)
時間: 下午7時至9時30分
地點: 嶺南大學陳德泰大會堂
主辦: 嶺南大學群芳文化研究及發展部
嶺南大學文學院
協辦: 嶺南大學學生服務中心
表演團體 北方崑曲劇院
領銜主演: 魏春榮、邵崢、海軍、許乃強、王麗媛
ILP學分: 2.5 (美育發展)


崑劇源遠流長,可追溯至十四世紀元末明初。2001年聯合國教科文組織將崑劇列為「人類口述及非物質文化遺產」。《續琵琶》是清初的一部崑曲劇本,作者曹寅(1658—1712)是世界名著《紅樓夢》作者曹雪芹的祖父。現在看到的《續琵琶》劇本,是北京圖書館保存,抄錄於康熙年間的三十五齣殘抄本。在胡德平先生的倡導下,北京曹雪芹學會、北方崑曲劇院和中國戲曲學院聯合將《續琵琶》挖掘整理,並於絕響300年後重現戲曲舞臺。2011年該劇參加第十八屆BeSeTo中韓日戲劇節,並接連獲得多項全國大獎。此次重排搬演崑曲《續琵琶》中的五折戲,讓大家更好地品味、思考曹寅、曹雪芹祖孫二人在歷史文化、藝術創作上的傳承發展關係,對認識古典文學有極大的益處。是次香港首演由多位屢獲大獎的著名崑劇演員擔綱演出。

北方崑曲劇院
北方崑曲劇院(北崑)成立於1957年,為中國六大崑劇團之一。劇院的藝術家循着古今相因、革故鼎新的思路,多年來繼承、創作及改編了大批優秀的傳統劇目,如《牡丹亭》、《西廂記》、《玉簪記》等,受到各界人士及專家的肯定和好評,並排演了《宦門子弟錯立身》、《關漢卿》、《王昭君》等眾多劇目。北崑先後出訪美國、日本、芬蘭、俄羅斯、瑞典、義大利、法國、德國、丹麥、西班牙、韓國、瑞士、香港、台灣等國家和地區,廣受海外人士的好評。

《續琵琶》簡介
北崑將演出《續琵琶》其中五折,內容如下:

〈探獄〉
蔡邕本拒董卓徵召為官,唯董卓聲言若不應聘,族其全家。蔡邕無奈,被逼出山。此時,董卓被王允設計誅殺,舉朝大慶。蔡邕見漢室飄搖,危機四伏,喟然而嘆。王允大怒,指蔡邕為董卓同黨,將其下獄。董祀冒險探獄。

〈被掠〉
董卓部將李傕、郭汜擁兵自重,並請匈奴左賢王相助,進犯長安。左賢王一路搶掠子女、玉帛。某日兵至陳留,將蔡文姬擄至匈奴。

〈感夢〉
蔡文姬被匈奴擄去後,路經王昭君青塚哭祭,欲投水一死。王昭君托夢蔡文姬,謂她受父遺囑,續修漢紀,若身死書亡,是為不孝,且留匈奴十載,其後自有還鄉之日。

〈製拍〉
十年後,蔡文姬聽到胡笳篳篥之聲,淒淒慘慘,結合自己的悲慘遭遇,寫下了《悲憤詩》和《胡笳十八拍》。

〈台宴〉
曹操在鄴建成銅雀台,大宴文武,王粲亦舉薦董祀。歡宴之際,禰衡大唱反調,曹操赦免禰衡,卻想起了蔡邕,欲為他平反。恰有蔡文姬奏表傳到,曹操即命曹彰前去平烏桓之亂,並宣取蔡文姬歸漢,補修漢史。


 


Date: 20 January 2014 (Mon)
Time: 7:00pm - 9:30pm
Venue: Chan Tak Tai Auditorium, Lingnan University
Performed by: Northern Kunqu Opera Theatre
Organizers: Kwan Fong Cultural Research & Development Programme, Lingnan University
Faculty of Arts, Lingnan University
Supported by: Student Services Centre, Lingnan University
Cast: Wei Chunrong, Shao Zheng, Hai Jun, Xu Naiqiang & Wang Liyuan
ILP unit(s): 2.5 (Aesthetic Development)

Recognised as Intangible Cultural Heritage in 2001 by UNESCO, Kun opera has a long history dated back ot the 14th Century. Xu Pipa (《續琵琶》) was written in the early Qing Dynasty by Cao Yin (曹寅), grandfather of the author of the Chinese classic Dream of the Red Chamber (《紅樓夢》) Cao Xueqin (曹雪芹). Having not been seen on stage for 300 years, the Northern Kunju Opera Theatre (Beikun) has made painstaking efforts to retrieve and re-present this rare manuscript on stage. Xu Pipa was one of the entrants in the 18th BeSeTo Theatre Festival in 2011 and has won numerous awards nationwide since its re-appearance. The Hong Kong premiere at Lingnan is performed by top-notch award-winning actors and actresses.

Northern Kunqu Opera Theatre
Established in 1957, Northern Kunqu Opera Troupe is one of the the six major Kunju theatres of China. Touring performances have taken Beikun around the world to the US, Japan, Finland, Russia, Sweden, Italy, Germany, Denmark, Spain, Korea, Switzerland, Hong Kong and Taiwan.