Skip to Main Content
Start main Content

Ling U

Ling U

Ling U

Ling U

Ling U

Ling U

Ling U

Ling U

Ling U

Ling U

Prof. CHEN Tingting’s Led Project as Featured Impact Case Study in the UGC’s Thematic Report of RAE 2020

January 10, 2024

We are pleased to announce that Prof. CHEN Tingting’s led project “Enhancing Individual, Team, and Organizational Effectiveness through People-Oriented Leadership” was featured in a recent UGC’s report of the RAE 2020 Impact Case Studies.

The report, entitled “The Impact of Research Undertaken by Universities in Hong Kong: A Synthesis of the RAE 2020 Impact Case Studies”, is a consultant report published by the UGC and produced by Clarivate Analytics UK in May 2023. It examines the impact of over 340 impact case studies submitted by the 8 UGC-funded universities in response to the RAE 2020, covering 11 thematic clusters including Business & Commerce.

The study, led by Prof. Chen and her team, investigates the effectiveness of people-oriented leadership practices, aiming to develop practical solutions towards the organisational management of companies and assist them in achieving greater competitiveness. Honourably, Prof. Chen’s research was selected and highlighted in the report of Business & Commerce cluster. This recognition not only unveils the exceptional quality and potential impact of Prof. Chen’s work in the fields of organizations and businesses, but also demonstrates our faculty's commitment to making a lasting positive impact on our society.

Access the full report via: https://www.ugc.edu.hk/doc/eng/ugc/rae/2020/cr/05.pdf (p. 6)


Media Coverage

(Hong Kong Economic Times, 4 January 2024; text version and e-version available)
Lingu FB Image ALT


教資會推動轉化研究成果
造福社會發揮研究影響
科研有助推動社會進步,以至改變世界。大學教育資助委員會(教資會)致力推動將本港大學的研究成果轉化為應用項目,令社會各界及不同行業受惠。本篇報導在「商業及貿易」、「資訊科技」和「生產及技術轉移」三個專題類別專訪了其中四間大學的研究團隊,分享箇中研究與實踐的成功心得。

教資會「2020年研究評審工作」的結果指出,在八所大學提交超過340個研究影響個案中,超過八成被評為最高兩個級別,即具有「出眾」或「相當重要」的影響力,顯示大學研究為香港及其他地區不同界別均作出了重要而實質的貢獻。

教資會委託的顧問—著名國際研究機構科睿唯安(Clarivate) 指出,八所大學作出的研究影響,涵蓋社會不同層面,受益者遍布不同界別,有關貢獻落實於香港本地甚至全球範圍,而有關的研究影響個案可源自大學研究團隊過去20年的一項或多項基礎研究。科睿唯安將八大的研究影響歸納為11個專題,放在教資會網頁。

 

香港嶺南大學研究團隊

開展以人為本的領導力研究  助企業提升團隊效率

現代化管理重視人性化。香港嶺南大學商學院管理學學系系主任及副教授陳婷婷率團隊以領導力和人力資源管理作為研究重點,開展有助改進初創公司內部架構的研究,使員工的創新績效與企業發展同時提升。

置身於變革及創新的年代,陳教授表示,研究團隊從事管理學研究,分析管理層應採用怎樣的領導方式,方能有效地鼓勵員工投入工作從而提升表現。「工作本身有很多維度,在一個注重創造力的環境中,員工的創新績效尤其重要,因此我們更必須了解領導層應如何幫助員工實踐創新。」

 

建立動態架構 提高創新績效

「我們曾研究支持型領導(supportive leadership)對企業管治的成效,發現員工性格特質不同,支持型領導所產生的作用也有差異;因此,若對員工提供個人化的人力資源管理,他們的工作表現和投入度將得以提高。」陳教授指出,她與研究成員進一步研究如何管理工作團隊,幫助團隊提升創新。冀助企業透過以人為本的領導力,提高個人、團隊和組織的效率。

研究團隊曾與多間香港和珠三角初創高科技公司合作,選擇那些公司主要因為初創公司面對的挑戰較成熟型公司為多,失敗機會較高,公司面對的技術和市場動盪也較大。初創公司的領導層特別關注如何在技術迅速發展下進行創新和持續發展。「現今科技日新月異,不少專業技術很快已過時,團隊不能只採用傳統管理方式,依賴專家作出決策和分析,而要容許學習能力較強並能迅速更新知識的團隊成員取得話語權。事實上,我們的研究亦發現,初創團隊的內部權力架構以動態調節的管理模式為佳,而非傳統管理模式,當團隊具備動態性,其創新績效亦會更好。」

「是次研究的最大價值,來自幫助企業完善對人才板塊的理念、決策和具體實施的過程。若初創公司有人性化的領導力,懂得如何帶領團隊,對其持續發展也非常重要。」她補充,隨着時代變遷,學術界對領導力或有新發現,從中亦可找到有助提升成效的新條件,故她與團隊會繼續進行研究,期望將成果分享給企業,推動創科產業與時並進。